Další podání na Slovenskou poštu je plánováno na 23. 2. 2023. Uzávěrka objednávek 20. 2. 2023 v 10:00 hod (v případě plaltby předem musí do této doby dorazit i platba). Pro ceny v eurech přepněte prosím měnu v horním řádku vpravo.
- Úvod
- Nové knihy
- Holba Jiří: Diamantová sútra /DharmaGaia/, 2. vydání
Holba Jiří: Diamantová sútra /DharmaGaia/, 2. vydání
- Doporučujeme

- Bližší informace
- Komentáře 0
- Související zboží4
- Holba Jiří: Diamantová sútra /DharmaGaia/, 2. vydánínová - máme 5 ks426 Kč387 Kč bez DPH
Kdyby někdo tvrdil, že text Diamantové sútry není ničím jiným než směsicí útržků a vět, sesbíraných bez sebemenší logiky a jen náhodně sestavených dohromady, jistě by byl velmi ostře odmítnut poukazem na její nesmírnou oblíbenost, hloubku, rozšířenost atd. Nicméně i největší znalec pradžňápáramitové literatury E. Conze říká, že přinejmenším druhá část této sútry nemusí být ničím jiným než náhodným shlukem nesourodých prohlášení. Conze se domnívá, že ti, kdo sútru recitovali, dokonce tu a tam nějakou pasáž přidali, a navíc písaři podle něj zpřeházeli pořadí palmových listů, na něž sútru přepisovali, nebo poznámky z okraje textu přenesli do textu samotného, Za tohoto předpokladu by logická souvislost argumentů byla determinována sérií bezděčných náhod, a proto se Conze ani nesnaží komentovat druhou část, neboť jsou podle něho prakticky vždy variacemi na témata z první části textu...
Zdá se, že v tomto ohledu může mít Conze bohužel pravdu, neboť častá opakování určitých témat v druhé části textu tuto domněnku potvrzují, a proto se ani nelze příliš divit, že k podobnému názoru dospěl. Na druhou stranu tento názor nemusí být příliš pravděpodobný. Nezle totiž prokázat, že text je pouhým shlukem různých útržků jen proto, že netvoří souvislé vyprávění. Podle Willamse není nutné předpokládat, že text vůbec kdy měl nějakou logickou posloupnost. Proč by tomu tak mělo být? Není přece vyprávěným příběhem. Může jít například o záznam odpovědí na určité otázky, jak se domnívá i Vasubandhu a po něm Chan-šan, nebo může jít o něco úplně jiného, protože neznáme záměr autora či autorů a nevíme ani, jak byl sestaven...
(str. 166)